עסקים בדרום

עסקי בדרום

עסקי בדרום

על פי נתונים שפירסם משרד הכלכלה, ב- 2011 היו כ-47 אלף עסקים בדרום. מעט יותר ממחוז ירושלים, אך פחות ממחוז חיפה והצפון וממחוז מרכז.

עסקים בדרום –  כמו עסקים אחרים בכל חלקי הארץ, מתמודדים עם קשיים שונים בתחום הפיננסי, בהתמודדות עם הרגולציה ועם הבירוקרטיה וכמובן בתחומי השיווק. עם זאת, עסקים בדרום הם בעלי מספר מאפיינים ייחודיים המבדילים אותם משאר העסקים בארץ ועשויים להשפיע גם על השיווק שלהם.

עסקים בדרום – מאפיינים יחודיים

  • מרחק ופיזור – הדרום מתאפיין בשטחו הגדול, בפיזור הרב של הלקוחות ושל העסקים בתחומו, ובכך יוצרים מצב שבו עסקים בדרום מתמודדים עם קושי אמיתי באיתור לקוחות פוטנציאליים, ולפעמים גם באספקת השירות או המוצרים. ככל שמיקומם של עסקים בדרום הרחוק יותר – כך משמעותו של הריחוק עלולה להיות מכרעת יותר.
  • נגישות לאמצעי סיוע לעסק – הדלילות היחסית של עסקים בדרום גוררת לעיתים מצב שבו כדי לקבל היצע סיוע לעסקים קטנים הוא מוגבל, וכדי ליהנות ממנו יש לנסוע מרחק לא קצר. וכידוע – נסיעה היא הוצאה של זמן וכסף.
  • המצב הביטחוני – עסקים בדרום מושפעים מהמצב הביטחוני באופן קיצוני ומשמעותי. התוצאה היא מידה של חוסר וודאות המקשה על תכנון ארוך טווח, על מידת הנכונות להשקיע בהרחבת העסק ובפעילות שיווקית.
  • אופי הקנייה – גם עבור לקוחות בדרום ישנם שיקולי מרחק ונגישות לבית העסק – ביישובים מרוחקים הקניה היא הרבה יותר מתוכננת ופחות קניה מזדמנת של לקוחות שעברו ליד בית העסק.
  • אופי הלקוחות – עסקים בדרום מושפעים מאופי היישובים (מושב, קיבוץ או עיר), מעיסוקיהם של הלקוחות, ממבנה התעסוקה האופייני בדרום וכן הלאה. –
  • האופי האקלימי והגאוגרפי – מזג האוויר בדרום הוא חם יותר מאשר בשאר חלקי הארץ, ומספר ימי הגשם מועט יותר. בנוסף, למעט שוליו של האזור, המרחק מהים הוא גדול יותר מאשר בשאר אזורי הארץ.

 

סיוע לעסקים קטנים בדרום – עקרונות השיווק

 

  • מיקוד בפילוח – לפילוח הלקוחות יש תמיד חשיבות ושבעתיים כשמדובר על עסקים בדרום ובפריפריה.
  • הרחבת הקהל לאיזור גיאוגרפי נרחב יותר – עסקים בדרום אבל לא רק – יכול להיות שיקול למצוא שוק נוסף בין אם באמצעות רשת האינטרנט או הגדרה של יום בשבוע במקום אחר – כדי לפזר סיכונים
  • עד הבית – באיזורים מרוחקים יש יתרונות לשירותים הניתנים עד הבית. למשל – יועץ המגיע לישוב יום בשבוע.
  • גיבוי לתקופות קשות – תכנון ערוצי הפצה, מכירה ושירות גם בתקופות שבהם עסקים בדרום לא יכולים לפעול באופן סדיר. כך למשל, אם בנוסף לחנות המקומית יש אפשרות להזמנה באתר – ניתן להמשיך לספק.
  • Benchmark – דווקא מיעוט העסקים היחסי במיקום ספציפי, שנגזר מהפיזור הגיאוגרפי הנרחב, מאפשר להפתיע עם שירותים ושיטות שיווק אחרות. מומלץ להיעזר בנסיון של עסקים דומים, לאו דווקא עסקים בדרום, אלא במרכז או אפילו בעולם ולפעול בצורה דומה.
  • קנייה מתוכננת – בישובים קטנים פעמים רבות הקניה הרבה יותר מתוכננת, כי הלקוחות לא 'מסתובבים בעיר' ונחשפים למוצרים. מיצאו מועדים לפעילות שיווקית, תכננו את קידום המכירות והודיעו על כך מראש ללקוחות, כדי להשתלב בתכנונים שלהם.

 

עוד על סיוע לעסקים קטנים בפריפריה >>

לעמוד הבית >>

הדרכה מקוונת

צפו חינם בוובינר

איך להפוך את הדיוור העסקי לכלי מכירתי

לעמוד אירועים >

מדריך במתנה

קבלו מאיתנו במתנה את המדריך השלם לדיוור מנצח. המשך >

מה הציון של השיווק שלכם?

אנחנו מזמינים אתכם להקדיש חמש דקות למילוי האבחון השיווקי של העסק, ולקבל משוב מיידי עם ציון מספרי למצב השיווק שלכם, וגם המלצות ראשוניות לפעולות שיוכלו לשפר אותו. למעבר לשאלון >>