שיווק בצבע

שיווק בצבע - מאה הימיםצבעוניות מוכרת, זה לא סוד ולכן חשוב להבין את משמעות הבחירה בכל צבע עבור שיווק המותג. רשתות המזון המהיר מתהדרות בצבעים בולטים, כדי לגרום ללקוחות להזדרז לאכול ולפנות את הכיסא לטובת הלקוח הבא, בתי חולים מקפידים על צבעוניות רגועה למען שלוותם של החולים והמבקרים ואילו מותגים 'אקולוגיים' מקפידים להציג חזות ירוקה (או לפחות תכלחלה) בפני לקוחותיהם.
גם במודעות פרסום ישנה חשיבות להקפדה על צבעוניות. אנשי המקצוע בתחום נתקלים מדי פעם בלקוח ששואל למה יש חלק לבן במודעה – 'אם אני משלם, תמלאו את הכל'.

 

הנה כמה דוגמאות לצבעים ומשמעויות שלהם בעולם מותגים, שיווק ופרסום:

ירוק – פעם המשמעות היתה רוגע, טבע והרמוניה. היום הוא נקשר למותגי בריאות ואיכות הסביבה. סדרות טיפוח אורגניות וטבעיות יתהדרו בצבע ירוק, דוכני אוכל בריא, מותגים העשויים מחומרים ממוחזרים. לפעמים הירוק יכול להיות 'הירוק הלא נכון', כמו למשל הירוק הזרחני שנבחר עלי ידי אגד, או הירוק של דור-אלון, שהדלק שהיא מוכרת אינו הופך את הסביבה לירוקה יותר בהכרח.
 
אדום – בולט, נועז, סקסי ומרגש מצד אחד אך גם מהיר, זול, אנרגטי מצד שני. שיווק מותגים רבים עושה שימוש באדום: קוקה-קולה, קסטרו, הוט והרשימה עוד ארוכה. האדום גם מזוהה עם תחושת חירום, נחרצות ומיידיות, המקושרות למגן-דוד-אדום, למכבי האש ולתמרור 'עצור'.
 
כחול – יוצר אוירה מרגיעה, קרירה, מותגים בארץ נקשרים הרבה פעמים לכחול-לבן הלאומי והייצוגי. הכחול של פלאפון נועד לשדר ענייניות וישירות, והכחול הבהיר של אלדן מעביר אף הוא תחושות דומות.
 
לבן – מעביר תחושה של התחדשות, טוהר, ואף סטריליות. לפי אמונות מסוימות מוות. הבחירה בלבן כלוגו מכתיבה לרוב שימוש בצבעים נוספים כרקע או שילוב עם צבעים נוספים שיספקו את הבולטות.
 
צהוב – מצד אחד מזכיר את השמש ומתקשר לאור ולפריחה, אך מצד שני בהקשר השלילי מסמל קנאה. בדרך כלל שיווק מותג העושה שימוש בצהוב משלב צבע אחר. למשל: הקשתות המפורסמות של מקדונלדס (בשילוב עם אדום), או דפי זהב.
 
שחור – באמונות השונות השחור מופיע כסמל לאבדון, חושך או סוף, לכן הבחירה בו כצבע למותג אינה טריוויאלית. מותגים העושים שימוש בצבע השחור כדי להשיג תחושת יוקרה, גבריות ועוצמה שקטה. מותגי טיפוח לגברים לעיתים שחורים כדי לבדל ממותגי הנשים. בכל מקרה, ניתן לנצל את האפקט הדרמטי שלו כדי לתת למותג כוח על המדף. כך, למשל, רשת HBO האמריקאית, או כרטיס העלית של אמריקן אקספרס "סנטוריון".
 
סגול – צבע עדין ומרגיע. בחירה מתאימה למותגים לנערות וגם למותגי כביסה, טיפוח ויופי. אצלנו בחרו בו גם בסלקום, כי ככה זה כשאוהבים.
 
אפור – צבע ניטרלי ומשעמם מעט, אבל הבחירה בו מתאימה לארגונים שמחפשים לשדר יציבות. אם אתם בעסקי הביטוח, ההשקעות, הבנקאות – זה הצבע שרבים מהקולגות שלכם בחרו. שימו לב לצבע הפלטינה, שהוא בן-הדוד היוקרתי והנוצץ של האפור.
 
כתום – צבע של בולטות. בארץ ובעולם יש היום מותג כתום אחד: orange אבל אצלנו זכור גם כתום ההתנתקות, ולאחרונה גם הכתום (המשולב בכחול) של קופת חולים מאוחדת. הכתום הוא בחירה מצוינת כי היא שונה וכמעט תמיד בולט לעומת מה שסביבו.
 
ומה מתאים למותג שלך? שאלה טובה. אפשר ללכת על משהו שמתחבר בטבעיות למותג ולנהוג בקטגוריה (הצבע החום של מבטחים, הכחול של מחלבות גד), אפשר ללכת על ההפך הגמור – לשבור את החוקים (הכתום של אורנג', בזמנו), ואפשר למצוא את שביל הזהב (כתמי הפרה של טרה, כתום-כסף של מזרחי-טפחות, ואפילו הצהוב של הבינלאומי).

לסיכום, בחירה בצבע מורכבת משיקולים רבים שהם מעבר לאסתטיקה. בין אם אתם רוצים לשבור את כללי המיתוג או לעקוב אחריהם בקפדנות, חשוב להכיר אותם ולהבין את המשמעות של כל בחירה בחושבנו על שיווק ומיתוג.

לעמוד הבית >>

הדרכה מקוונת

צפו חינם בוובינר

איך להפוך את הדיוור העסקי לכלי מכירתי

לעמוד אירועים >

מדריך במתנה

קבלו מאיתנו במתנה את המדריך השלם לדיוור מנצח. המשך >

מה הציון של השיווק שלכם?

אנחנו מזמינים אתכם להקדיש חמש דקות למילוי האבחון השיווקי של העסק, ולקבל משוב מיידי עם ציון מספרי למצב השיווק שלכם, וגם המלצות ראשוניות לפעולות שיוכלו לשפר אותו. למעבר לשאלון >>