בניית אסטרטגיה שיווקית

בניית אסטרטגיה שיווקית

בניית אסטרטגיה שיווקית

העסק מתנהל אבל לא מגיע לשום מקום? בניית אסטרטגיה שיווקית היא שלב הכרחי לצמיחתו של עסק ולניהול מושכל של השיווק שלו – בין אם מדובר בעסק קטן, בינוני או גדול.
מסיבה זו בניית אסטרטגיה שיווקית היא אחד השירותים הוותיקים והנפוצים שמאה הימים מספקת ללקוחותיה.
תהליך העבודה לצורך בניית אסטרטגיה שיווקית נכונה הוא תהליך מקיף, הכולל את עבודת השטח באיסוף ובמיון המידע הבסיסי, באיסוף מידע משלים מהמתחרים בארץ ובעולם, באיסוף מידע ובהבנת הענפים והקטגוריות בהן העסק פועל.

בניית אסטרטגיה שיווקית – מאיפה מתחילים?

תהליך בניית אסטרטגיה שיווקית מתחיל בלימוד יסודי של העסק ושל הזירה בה הוא פועל – ניתוח אותו אנו מכנים 'ניתוח 360 מעלות'. לצורך בניית אסטרטגיה עסקית לעסק בתחום שירותי המחשוב, למשל, יכלול התהליך:

  • היכרות מעמיקה עם היכולות המקצועיות של הצוות המקצועי
  • מיפוי סוגי השירותים המוצעים על ידי העסק
  • מיפוי סוגי השירותים המוצעים על ידי המתחרים
  • בדיקת מאפייני השירות של העסק ושל המתחרים (מחיר, זמינות, שירותים משלימים, אופני התקשרות)
  • בחינת התדמית של העסק בקרב לקוחות ובקרב מתחרים
  • היכרות עם אופייו של העסק – יכולת הסתגלות לשינויים ולאימוץ חידושים, יציבות, שירותיות
  • זיהוי הפרמטרים המרכזיים בקבלת ההחלטות אצל לקוחות פוטנציאליים בתחום (למשל, בתחום המחשבים – מהירות השירות ותחושת אמינות הם בין השיקולים המרכזיים בבחירת ספק השירות).

רשימה זו היא כמובן חלקית; אך חשוב להבין כי בניית אסטרטגיה שיווקית באופן יסודי מחייבת איסוף מידע רב ומגוון. היקף איסוף המידע ומידת ההתעמקות גדלים ככל שמדובר בעסק גדול יותר.  

בניית אסטרטגיה שיווקית – ניתוח המידע ויצירת חלופות

השלב הניתוחי הוא אבן הדרך הבאה בתהליך בניית אסטרטגיה שיווקית. ישנן מספר דרכים לבניית אסטרטגיה שיווקית. אולם ראשית, מומלץ למפות את תכונותיו של העסק בעזרת ניתוח SWOT. דרך ניתוח זו היא וותיקה ופשוטה, ושימוש בה מקובל מאוד בתהליך בניית אסטרטגיה שיווקית. מעשית, יש ליצור טבלה בת ארבעה שדות – חוזקות (Strengths), חולשות (Weaknesses), הזדמנויות (Opportunities) ואיומים (Threats):

  • חוזקות – התכונות החיוביות והתחרותיות של העסק, כגון צוות מקצועי, מוניטין טובים בקרב הלקוחות, אמינות, וותק, קשרים טובים בתחום, גישה לספקים איכותיים וכן הלאה.
  • חולשות – תכונות שעלולות להקשות על התפתחות העסק – למשל, חוסר היכרות עם טכנולוגיה חיונית לתחום, ספקים בעייתיים, תחלופה רבה בצוות העובדים, מיקום לא אטרקטיבי וכדומה.
  • הזדמנויות – תהליכים ומגמות, לרוב חיצוניים לעסק, הנותנים 'רוח גבית' להתפתחות העסק. הזדמנויות כאלה יכולות להיות מגמות עולמיות, כגון כניסת טכנולוגיית הענן לתחום המחשבים המאפשרת ליועצי מחשבים למכור שירות נוסף ללקוחותיהם; או בניין משרדים גדול שנבנה בסמוך לבית הקפה שלנו, שמהווה הזדמנות גדולה לקהל לקוחות חדש.
  • איומים – גם כאן, מדובר במהלכים ובתהליכים חיצוניים; אך בסעיף זה נרכז את אלה העלולים להקשות על העסק: החל מכניסה של מתחרה לעיר או לשכונה בה אנו פועלים, ועד לשינויי רגולציה או כניסת טכנולוגיה מתחרה שעלולה לשמוט את הבסיס העסקי. 

על בסיס הניתוח הראשוני הזה, נוכל להתחיל לחפש את החלופות האסטרטגיות לעסק. אחת הדרכים הטובות לעשות זאת היא באמצעות 'חיבור' של נקודות החוזקה – לאיומים, והפיכתם להזדמנויות.

בניית אסטרטגיה שיווקית חכמה וזיהוי החלופה המתאימה לעסק שלכם היא מהלך חשוב מאין כמותו בדרך להמראת העסק שלכם. רוצים להתקדם? בבקשה:

 

אם אתם עסק קטן, אתם מוזמנים להתחיל את התהליך עם שאלון האבחון השיווקי שלנו – מלאו אותו ותקבלו מיידית לתיבת המייל אבחון שיווקי ראשוני של העסק. ומשם התקדמו לניהול שיווק עצמאי.

לשאלון האבחון השיווקי >>

אם אתם עסק בינוני, אם מוזמנים ליצור איתנו קשר בטלפון או במייל, ונשמח ללוות אתכם באופן אישי בתהליך האבחון השיווקי ולאחריו בניית אסטרטגיה שיווקית.

ליצירת קשר >> 

הקמת דף פייסבוק

מתנה: מדריך לכתיבת פוסט טוב

הכירו את שירות ההדרכה האישית שלנו וקבלו חינם את המדריך לפוסטים בפייסבוק

לקבלת המדריך במתנה >

מדריך דיוור במתנה

קבלו מאיתנו במתנה את המדריך השלם לדיוור מנצח והכירו את שירות ההדרכה שלנו - מאה דקות לבניית דיוור. להמשך >

מה הציון של השיווק שלכם?

אנחנו מזמינים אתכם להקדיש חמש דקות למילוי האבחון השיווקי של העסק, ולקבל משוב מיידי עם ציון מספרי למצב השיווק שלכם, וגם המלצות ראשוניות לפעולות שיוכלו לשפר אותו. למעבר לשאלון >>