הקמת עסק – היבטי שיווק

הקמת עסק

הקמת עסק

הקמת עסק חדש היא אירוע מרגש ו'מפחיד' גם יחד. על פי הסטטיסטיקה, מרבית העסקים שנפתחו, לא יחזיקו מעמד מעבר לחמש שנים. סיכויי השרידות של העסק הולכים ועולים ככל שהוא מקבל עזרה – נתון הגיוני לכל הדעות. השאלה היא לאיזו עזרה אנחנו זקוקים בעת הקמת עסק וגם בהמשך, בשנים הראשונות לפעילותו.

משרד הכלכלה ערך מחקר מקיף בו התבקשו בעלי עסקים לדרג את החסמים העומדים בפניהם. השיווק הגיע למקום השלישי מבחינת רמת הקושי שהם חווים. אך בעוד שבמקומות הראשון והשני נמצאים גורמים שאינם בשליטת העסק עצמו (בירוקרטיה ותחרות לא הוגנת מצד חברות גדולות), במקרה של שיווק, השליטה היא בידי בעל העסק עצמו.

 

הקמת עסק – איך נערכים עסקים קטנים ובינוניים בהיבט השיווקי

מספר טיפים לפני הקמת עסק, שיכינו את העסק שלכם לכניסה חלקה לשוק:

  • תוכנית עסקית – עוד לפני שמתחילים בבניית תוכנית שיווקית וכמובן לפני הקמת עסק, חשוב לערוך תוכנית עסקית כדי לבדוק את הכדאיות הכלכלית שלו ואת סיכויו להצליח. כך למשל, אם אתם פותחים בית קפה, עוד לפני בחירת המקום, סיפרו את מספר השולחנות הקיים והעריכו את התחלופה. כלומר, כמה אנשים יוכלו לשבת בבית הקפה בשעה? וביום? האם האיזור פעיל בשעות הבוקר, הצהריים והערב? בכל ימות השבוע? מה יהיה סכום החשבון הממוצע לשולחן? לאחר שתסכמו את הנתונים תדעו מה המחזור הצפוי. מכאן, הפחיתו את העלויות (מזון, שירות, שכירות). האם התמורה שנשארת מחזירה את ההשקעה. כמה זמן לאחר הקמת עסק מגיע העסק לנקודת האיזון (כלומר, מתי תחזירו את ההשקעה הראשונית ותתחילו להרויח). אם אינכם מתאזנים, כנראה שמשהו בתוכנית לא עובד, וצריך לתקן לפני שפותחים את המקום. בנוסף לצד הפיננסי, נקודות שמתייחסים אליהם בתוכנית העסקית הם היבטי כח אדם, תפעול וכמובן שיווק.
  • תוכנית שיווקית – בהנחה שמצאנו שהעסק הצפוי כלכלי ומשתלם – ניתן לעבור לשלב הבא לקראת הקמת עסק, ולתכנן את ההיבט השיווקי. ניקח, לצורך הדוגמה, מעצבת תכשיטים. את התכשיטים שהיא מעצבת היא יכולה למכור בדוכנים בקניון בסופי שבוע, בחנות מקוונת באינטרנט, או להציע את עיצוביה לחנויות ולמכור דרכם. בכל אחת מהדרכים הללו הרווחיות תהיה שונה. ניתן כמובן לשלב בין אמצעי שיווק שונים. התוכנית השיווקית תיקח בחשבון את ההשקעה בשיווק בכל אחת מהפלטפורמות ומצד שני את ההכנסה הצפויה.
  • בידול – נקודות מפתח כשבוחנים הקמת עסק. כשאנחנו מנתחים את המצב לפני הקמת עסק אנחנו בוחנים את השוק והסביבה, את התחרות וכמובן את קהל המטרה הפוטנציאלי ומנסים לאתר כיצד החוזקות שלנו ינצלו את ההזדמנות שיש בשוק ויביאו אותנו להצלחה המיוחלת. כדי לגרום ללקוחות להתנסות, אנחנו צריכים לבוא עם מסר שיווקי ברור ובעיקר מבודל – מה אנחנו נותנים שלא ניתן למצוא במקום אחר. ככל שנחדד את המסר ותהיה סיבה ברורה להעדיף אותנו, כן יטב. החכמה היא למצוא את הבידול האמיתי של העסק שלנו. שיהיה ברור גם עבור הצרכן וגם מתחבר לאמת נתפסת.
  • מיתוג – לאחר שמצאנו את הבידול, שלב מהותי נוסף לפני הקמת עסק – מיתוג. הדרך שבה אנחנו נראים בעיני הלקוח. תרגום המסר של הבידול הן בצורה ויזואלית והן בכל ההיבטים של התקשורת עם הלקוחות. אם אנחנו רוצים לשדר חברה דינמית, גם אם הלוגו שלנו בצבעים חמים ומעביר תחושה של מהירות, עובד שעונה לטלפון בעייפות יכול להזיק לנו את התדמית. 

 

רוצים לדעת עוד על הקמת עסק ועל מאמצי שיווק של עסקים קטנים ובינוניים >>

לעמוד הבית >>

הקמת דף פייסבוק

מתנה: מדריך לכתיבת פוסט טוב

הכירו את שירות ההדרכה האישית שלנו וקבלו חינם את המדריך לפוסטים בפייסבוק

לקבלת המדריך במתנה >

מדריך דיוור במתנה

קבלו מאיתנו במתנה את המדריך השלם לדיוור מנצח והכירו את שירות ההדרכה שלנו - מאה דקות לבניית דיוור. להמשך >

מה הציון של השיווק שלכם?

אנחנו מזמינים אתכם להקדיש חמש דקות למילוי האבחון השיווקי של העסק, ולקבל משוב מיידי עם ציון מספרי למצב השיווק שלכם, וגם המלצות ראשוניות לפעולות שיוכלו לשפר אותו. למעבר לשאלון >>