שיווק במשבר: הזדמנות ליצירתיות

שיווק במשבר - מאה הימיםהשורות הבאות נכתבות בתקופה קשה, כשכולנו מתמודדים עם המציאות המורכבת של קיץ 2014: מצד אחד חששות שאיננו רגילים אליהם ביומיום, אך מצד שני, הצורך הטבעי (וגם העסקי והכלכלי) להמשיך לקיים 'עסקים כרגיל' – ולא פחות חשוב מכך – להתפרנס בכבוד.
דווקא תחושת חוסר האונים וחוסר הברירה יכולה להוביל אותנו לנסות פתרונות יצירתיים ופחות קונונציונליים להתמודדות עם המצב של שיווק במשבר, להעז, לנסות, להיכשל – וגם להצליח.
 
תקופת משבר תמיד נראית כ'יחידה במינה', אבל למעשה – המשברים הבטחוניים בארץ חוזרים אחת לכמה שנים; ובעוד שאצלנו הגורמים למצב הלא יציב הם בטחוניים, במדינות אחרות מצבים של שיווק במשבר יכולים להתרחש על רקע אסונות טבע, שינויים פוליטיים מהירים ועוד.
המשמעות של המצב הבטחוני לעצמאים ולבעלי עסקים היא האטה כלכלית ולעתים אף עצירה מוחלטת.  הצרכנים 'נזכרים' שהם לא רק צרכנים, ותשומת הלב מופנית לדברים אחרים. תחומים פגיעים במיוחד, כגון תיירות, תרבות ופנאי, עלולים להגיע לעצירה מוחלטת.  
 
אז איך בכל זאת מתגברים על האתגר? הנה מספר פעילויות שיווק שנעשו ונעשות בארץ בימים אלה, ומנצלות את המשבר, כלומר, הופכות אותו להזדמנות או לכל הפחות מנסות להוציא את המעט שאפשר ממצב בעייתי.
בהמשך המאמר הכנו גם כמה טיפים עבורכם, שיעזרו לכם לזהות הזדמנויות כאלה עבור העסק שלכם.

– 'דיפנס!' – אם להשתמש בביטוי של פרשני הכדורגל, כולנו 'יורדים להגנה' בימים אלה. לכן, באופן מובן מאליו, חברה העוסקת במיגון חדרים ומרחבים, מגלה כעת שידיה עמוסות בעשרות הזמנות בחודש, אבל קהל הקונים מגיע דווקא מאיזור המרכז – ולא מאיזור הדרום, כרגיל.

– כל הארץ חזית – רבים רוצים להרגיש חלק מהמאמץ הלאומי, ואם אפשר לעשות זאת בדרך שגם מתחברת לצרכים המשפחתיים – מה טוב. כאן נזכיר את שוקי 'מהחקלאי לצרכן' שמוקמים בערים הגדולות; בשווקים אלה מגיעים חקלאים מהדרום ומוכרים את התוצרת ישירות לצרכנים. בשוק כזה שנערך במודיעין נרכשה כל הסחורה בתוך שעה אחת!

 גיבוי בענן – המרחב המוגן של המחשבים – כאשר ישנו חשש פיסי לחומרה, זו הזדמנות מצוינת להציע שירות 'גיבוי בענן' לחברות בכל רחבי הארץ.

– קייטנות עד הבית – כאשר הורים חוששים לשלוח את ילדיהם לקייטנות גדולות, בהן הילדים נוסעים ומבקרים באתרים שונים, אך חייבים לצאת לעבודה כרגיל, ישנו 'פער צרכני' – ואל הפער הזה נכנסות כעת 'קייטנות בית'. מדובר ביוזמות מקומיות המפעילות את הילדים בסמוך לחדר ממוגן, בבניין המגורים או בבניין סמוך.

– משלוחים, אינטרנט – רק לא לצאת מהבית: הזמנת משלוחים ושירותים מקוונים נתפסת בימי שגרה כסוג של פינוק – אבל בימי מתח בטחוני ואזעקות, רבים מוכנים לשלם יותר כדי לחסוך יציאה מיותרת מהבית, ורבים מצליחים להתגבר על חסמים טכנולוגיים (כמו למשל הזמנה באינטרנט או באמצעות אפליקציה), שבימים רגילים נחשבו בלתי עבירים. למשל, חנות צעצועים שמספקת משחקי קופסה וצעצועים עד הבית.

– שפץ ביתך – וכשנמצאים בבית יותר, פתאום רואים את המנורה שחסרה פה, את המדף שצריך לתקן ואת הכוננית שצריך לרכוש. זו הזדמנות מצוינת לעסקים בתחום, להסב את תשומת הלב של הלקוחות למוצרי home inprovement

– פיצוי עצמי  – בימים אלה מתבטלות הרבה פעילויות מחוץ לבית, והצרכנים מרגישים צורך לפצות את עצמם. הרעיון השיווקי הוא להציע שירות שעלול להיתפס כמותרות בימי שגרה, אך לגיטימי כפיצוי עצמי בשעת הדחק. למשל, דיל משפחתי במסעדה – שיגיע אליהם בטייק-אווי כמובן – יכול להוות פיצוי מצוין על הצורך לשהות בבית במקום לצאת למופע, לקייטנה או למשחק עם חברים בפארק. 

– בתחומי היעוץ והשירותים – ראשית, זה הזמן לשדרג עוד יותר את השירות המקוון. מה שאינו דורש פגישה פנים אל פנים אפשר לעשות היום בשיחת וידאו, שמרגישה כמעט כמו הדבר האמיתי (אולי חוץ מהכיבוד). ואם אתם משווקים לצרכן הפרטי – יתכן שהוא מצוי דווקא עכשיו במצב שהוא פנוי להקשיב.

הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לחשוב על רעיונות להפיכת שיווק במשבר להזדמנות:

– שלב ראשון: לזהות את הגורם להאטה. האם זה מיקום העסק, סוג המוצרים שאתם מוכרים שנחשבים לא מתאימים ל'מצב', או חוסר 'פניות' של הלקוחות ה'רגילים' שלכם?

– שלב שני: מצאו דרכים לדלג מעל המכשולים הללו – ערכו טבלה של חלופות לכל אחד מהגורמים שציינתם. לדוגמה: חלופה לקהל שהיה מגיע לחנות היא קהל מרוחק שנגיע אליו, קהל מקוון, אולי אותו קהל שכבר מכיר אותנו אבל לפנות אליו באופן אישי ולהסביר לו איך נוכל להמשיך לשרת אותו גם בתקופה זו (למשל – משלוחים חינם, פגישות מקוונות, תשלומים)

– שלב שלישי: בדקו את תיק המוצרים שלכם – האם ישנם מוצרים שדווקא בתקופה זו עשויים לעזור יותר ללקוחות? האם ישנם מוצרים שניתן להתאים בשינוי קל למצב?.

– חישבו על התקשורת השיווקית שלכם – הרשתות החברתיות פעילות עכשיו מאוד. מצד אחד ישנו שטף שקצת קשה להכיל. מצד שני, כתם הדיו מתפשט במהירות, אנשים פתוחים לשמוע והמסרים כן עוברים, כך שאם תפיצו בשורה כלשהי שיכולה לעניין את קהל הלקוחות, היא תתפשט במהירות.

– במלחמה כמו במלחמה – הסירו את הגבולות וחשבו על רעיונות מקוריים, מעזים, שונים. פנו לקהלים אחרים, הציעו מוצרים עם 'טוויסט' המתאים למצב, התייעצו עם לקוחות ונסו להבין מה הם היו רוצים לקבל, ומה היה עוזר להם להרגיש טוב יותר.

– שש אחרי המלחמה – נצלו את הזמן הפנוי לתכנון תוכנית שיווקית ולהכנת מהלכים שיווקיים ליום שאחרי, כשהשקט ישוב לשרור סביבנו.

לעמוד הבית >>

הקמת דף פייסבוק

מתנה: מדריך לכתיבת פוסט טוב

הכירו את שירות ההדרכה האישית שלנו וקבלו חינם את המדריך לפוסטים בפייסבוק

לקבלת המדריך במתנה >

מדריך דיוור במתנה

קבלו מאיתנו במתנה את המדריך השלם לדיוור מנצח והכירו את שירות ההדרכה שלנו - מאה דקות לבניית דיוור. להמשך >

מה הציון של השיווק שלכם?

אנחנו מזמינים אתכם להקדיש חמש דקות למילוי האבחון השיווקי של העסק, ולקבל משוב מיידי עם ציון מספרי למצב השיווק שלכם, וגם המלצות ראשוניות לפעולות שיוכלו לשפר אותו. למעבר לשאלון >>