אסטרטגיה שיווקית

אסטרטגיה שיווקית

אסטרטגיה שיווקית

המונח החמקמק אסטרטגיה שיווקית זוכה לפירושים שונים בעולם השיווק – ישנם כאלה הגורסים כי אסטרטגיה שיווקית היא הצהרה בומבסטית אותה ניתן למסגר ולתלות במקום בולט במשרדי החברה, ואילו אנו, במאה הימים, מחזיקים בדעה כי אסטרטגיה שיווקית אמיתית היא בעיקרה תהליך, כלומר, שרשרת התחנות שעל הארגון לעבור בדרך להגשמת החזון והמטרות השיווקיות שלו.  

כדי למצוא אסטרטגיה שיווקית שתוכל להזניק את העסק שלכם מעלה-מעלה, יש צורך להבין את הסיטואציה העסקית נמצא העסק ואת ההקשר הרחב יותר בו פועל השוק.

בשורות הבאות נדגים את התהליך המניב אסטרטגיה שיווקית אפקטיבית, בעזרת דוגמאות מעולם השיווק הרחב המוכר לכל צרכן, ובעזרת דוגמה פרטית ומלאה יותר, מתוך מקרה אמיתי שטיפלנו בו במאה הימים.

המקרה של מקדולנד'ס: אסטרטגיה שיווקית המותאמת לשוק

ענקית המזון המהיר מקדונלדס שינתה, תוך זמן קצר, אסטרטגיה שיווקית ארוכת-שנים, ועברה להיות אסטרטגיה שיווקית מעודכנת, תוך התאמתה לתנאי השוק המשתנים. בחרנו בדוגמה הזו על מנת להסביר באופן ברור את המושג אסטרטגיה שיווקית, ומדובר – לדעתנו – בדוגמה בהירה במיוחד, למרות שגודלה של החברה הוא עצום, פי כמה וכמה, ממרבית החברות בהן אנו מטפלים במאה הימים.

החזון של מקדונלד'ס היה ונותר, לאורך שנים רבות, להציע מזון מהיר, זול ובעיקר מוכר ובסיסי, בכל העולם, ולהיות חלק מהחיים של דורות שלמים. תהליך ארוך-טווח וסוחף של עליית המודעות לבריאות בכלל ולחשיבותה של תזונה מאוזנת, הביא למעשה לירידת קרנה של החברה.

חשוב לזכור – לא מדובר בהתרסקות, אלא יותר בסטגנציה (עמידה במקום), ובצמצום היקפי הצריכה ביחס לגודל השוק.

התוצאה: החזון נותר כשהיה, בשינויים קלים, אך האמצעים להשגת התחושה האהובה והנגישה של המזון המהיר, הצריכו אסטרטגיה שיווקית שונה. האסטרטגיה הזו היא שרשרת של צעדים – טקטיים ומקיפים – שנועדו להוסיף לרשת מימד של בריאות, תזונה מאוזנת, עדכניות ומעורבות: ציון הערך התזונתי של כל מנה, החלפת השמן בו מטוגן הצ'יפס, הוספת מנות של ירקות טריים וסלטים, ועוד.

 

לא צריך להיות מקדונלד'ס: אסטרטגיה שיווקית לעסקים קטנים ולעסקים בינוניים

הבשורה הטובה היא – שאין כל צורך להיות קוקה-קולה או מקדונלד'ס כדי לאמץ אסטרטגיה שיווקית מעניינת, מקורית ואפקטיבית; הבשורה הפחות טובה היא שיש צורך בעבודת חשיבה וניתוח כדי למצוא ולאמץ אסטרטגיה שיווקית מבודלת, רלוונטית ובעלת פוטנציאל.

גיבוש אסטרטגיה שיווקית בעסק בינוני – (כזה המעסיק כמה עובדים לפחות) יכלול ניתוח של מצב הקטגוריה, ניתוח תנאים השוק בהם פועלת החלוקה הזו. בעסק בינוני מדובר בשיחות מעמיקות עם העובדים השונים, עם ספקים, עם מתחרים ועם לקוחות בעבר ובהווה. בעסק הקטן, ייתכן שתוכלו להסתפק במספר שיחות קצרות עם לקוחות וספקים – וזהו.

כך או כך, הנה מספר כללים שיסייעו לכל עסק – קטן או בינוני – לגבש את האסטרטגיה השיווקית שלכם:

ראשית, גשו לתכנון האסטרטגיה רק לאחר שהסכמתם על החזון ועל המטרות של החברה.

  • בחרו אסטרטגיה שיווקית שרלוונטית לצרכן שלכם, אך גם מתאימה למוצר או לשירות שאם מציעים.
  • בחרו אסטרטגיה שיווקית שממלאת אתכם אדרנלין, אסטרטגיה שתוכלו ליישם מתוך תשוקה אמיתית.
  • בדקו האם האסטרטגיה 'עובדת': נסו לפרוט אותה לשורת פעילויות פנים-ארגוניות, מבצעים, שיפורים בשירות ובמוצרים וכן הלאה; עם כל אלה עולם בראשם בקלות – סימן ש'עליתם' על אסטרטגיה שיווקית עסיסית ומבטיחה.
  • העריכו עד כמה קל לעסקים אחרים להעתיק את האסטרטגיה שלכם. ככל שהאסטרטגיה שלכם קשה יותר לחיקוי על ידי המתחרים – כך היא אסטרטגיה חזקה וטובה יותר.

לסיכומו של דבר – אם אתם מנהלים עסק בגודל בינוני ומתלבטים בבחירת אסטרטגיה שיווקית מתאימה, אתם מוזמנים לפנות אלינו בהקדם לקבלת מידע ולהגעה לשיחת ייעוץ. ליצירת קשר >>

אם אתם בעלים של עסק קטן אנחנו מציעים לכם שירות ניהול שיווק עצמאי בהתאמה אישית. התחילו במילוי שאלון האבחון שלנו וקבלו חינם אל תיבת המייל שלכם אבחון ראשוני מיידי של העסק >>

 

הדרכה מקוונת

צפו חינם בוובינר

איך להפוך את הדיוור העסקי לכלי מכירתי

לעמוד אירועים >

מדריך במתנה

קבלו מאיתנו במתנה את המדריך השלם לדיוור מנצח. המשך >

מה הציון של השיווק שלכם?

אנחנו מזמינים אתכם להקדיש חמש דקות למילוי האבחון השיווקי של העסק, ולקבל משוב מיידי עם ציון מספרי למצב השיווק שלכם, וגם המלצות ראשוניות לפעולות שיוכלו לשפר אותו. למעבר לשאלון >>